niedziela, 21 stycznia 2018

Brokuły zapiekane pod wegańskim beszamelem

Stanowczo, choć spontanicznie, podjęłam decyzję o wskrzeszeniu Kreaturki!

Nie obiecam, że powrót będzie spektakularnie zjawiskowy, a aktywność porównywalna do tej z początków prowadzenia bloga, ale dołożę wszelkich starań, aby przepisy były smakowicie przemyślane, a sięganie po nie i wracanie do nich - przyjemne zarówno dla Was, jak i dla mnie.

A ponieważ marzy mi się, aby brak czasu nie wpływał na regularność dzielenia się nowymi recepturami - zaczniemy od potrawy szybkiej i prostej :-)

Za cel postawiłam sobie brokułową kolację. W kolejnych krokach wykluczyłam "modłę" orientalną oraz wszelkie gotowanie lub duszenie soczyście zielonych różyczek. Finalnie postawiłam na piekarnik, a forma zapieczenia pod beszamelem nasunęła się samoistnie. Klasyka gatunku! ;-)
Nie ukrywam jednak, że przygotowanie sosu beszamelowego bez masła i mleka było dla mnie najciekawszą częścią dzisiejszego pichcenia. Szczęśliwie wegańska wersja okazała równie prosta, co klasyczna, a efekt smakowy - to ważne! - uratowały przyprawy i płatki drożdżowe.

Przekonajcie się sami!


CZAS: ok. 40 min.

SKŁADNIKI:
  • 1 brokuł (ok. 500 g)
  • 250 ml niesłodzonego "mleka" roślinnego (u mnie sojowe)
  • 1,5 łyżki mąki pszennej
  • olej roślinny
  • sól
  • pieprz
  • 2 ząbki czosnku
  • płatki drożdżowe
  • gałka muszkatołowa

1. Brokuł dzielimy na pojedyncze różyczki i blanszujemy w osolonej wodzie. Dla zachowania koloru zblanszowane różyczki studzimy w jak najzimniejszej wodzie - najlepiej z dodatkem lodu. 

2. W małym garnku lub rondelku podgrzewamy ok. 2 łyżki oleju roślinnego, następnie dodajemy mąkę i robimy zasmażkę, do której stopniowo wlewamy "mleko" roślinne. Aby nie powstały grudki, przez cały czas mieszamy sos. Gdy uda nam się osiągnąć konsystencję rzadszego budyniu, doprawiamy sos solą, pieprzem, świeżo startą gałką muszkatołową oraz płatkami drożdżowymi.

3. Odcedzone kawałki brokułu układamy w naczyniu do zapiekania. Gdzieniegdzie rzucamy plasterki czosnku, a całość zalewamy sosem beszamelowym.

4. Brokuły pod beszamelem wstawiamy do nagrzanego w międzyczasie piekarnika (180 - 190 st. C) i pieczemy przez ok. 20 minut - do delikatnego zrumienienia sosu.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz