wtorek, 5 maja 2015

Grillowane tofu z boczniakami w sosie pomidorowo-paprykowym

Zachwalałam wczoraj patelnię grillową.
Aby potwierdzić jej praktyczność, postanowiłam zrobić dziś tofu. 
Niejednokrotnie grillowałam już ten sojowy serek. Opisywałam to kiedyś, przy okazji jego imbirowej odsłony [o tu!].
Dzisiejszy przepis (dobór składników, sposób przyrządzenia i podania) podporządkowałam boczniakom, które od kilku dni czekały w lodówce na przyrządzenie.
Założony plan powiódł się w stu procentach :-)

CZAS: ok. 30 min. (+ czas na marynowanie tofu)

SKŁADNIKI:
  • 1 kostka naturalnego tofu
  • 250 g niedużych boczniaków
  • 1 op. sojowej śmietanki
  • 1 cebula
  • 4 ząbki czosnku
  • 1 garść zielonego groszku (najlepiej świeży lub mrożony)
  • duża szczypta suszonego czosnku niedźwiedziego
  • 3 łyżki sosu sojowego
  • 1 czubata łyżeczka słodkiej papryki w proszku
  • 1 czubata łyżeczka słodkiej papryki wędzonej
  • 1 łyżka dobrej jakości koncentratu pomidorowego
  • 1 czubata łyżeczka płatków drożdżowych
  • olej roślinny 
  • sól
  • biały pieprz
  • szczypiorek

1. Zaczynamy od przygotowania marynaty. Łączymy 3 łyżki sosu sojowego z taką samą ilością oleju, dwoma przeciśniętymi przez praskę ząbkami czosnku oraz łyżeczką słodkiej papryki wędzonej. 

2. Tofu kroimy w plastry (o grubości ok. 0,5 cm), smarujemy marynatą, polewamy jej końcówką i wstawiamy do lodówki.

3. Cebulę kroimy w piórka i szklimy ją na oleju z pokrojonymi w plasterki dwoma ząbkami czosnku. Następnie dodajemy umyte boczniaki bez ogonków (większe kapelusze kroimy na połówki).

4. Po kilku minutach duszenia, do grzybów wlewamy śmietankę sojową. Sos doprowadzamy do wrzenia, gotujemy kilka minut.

5. Sos doprawiamy koncentratem pomidorowym, słodką papryką w proszku, płatkami drożdżowymi, solą, białym pieprzem i czosnkiem niedźwiedzim. Przyprawiony sos gotujemy jeszcze chwilę (co jakiś czas mieszając). Pod koniec gotowania, dodajemy groszek. Po chwili wyłączamy palnik pod garnkiem.

6. Zamarynowane tofu grillujemy z obu stron na patelni grillowej. 

7. Przyrumienione tofu podajemy z sosem i świeżym szczypiorkiem.




RADY:

1. Im dłużej będziemy marynować tofu, tym lepiej. Ja robiłam to przez ok. 4 godziny. Najlepiej przygotować je dzień wcześniej i wstawić na noc do lodówki.
2. Po wyłożeniu tofu na patelnię grillową warto wierzch każdego kawałka polać odrobiną marynaty.
3. Grillowane tofu z boczniakami podałam z makaronem ryżowym i surówką z rukoli i innych warzyw z sosem vinegrette.

2 komentarze: