wtorek, 25 sierpnia 2015

Wegańska szczawiówka z pieczonymi chipsami z ziemniaka i pasternaku

Niewiele brakowało, a kolejny raz przeoczyłabym sezon na szczaw.
Prawdę mówiąc byłam przekonana, że upolować można go jedynie wiosną i wczesnym latem.
Nie muszę chyba pisać, jakie było moje zdziwienie, gdy świeży szczaw odkryłam w ofercie położonego nieopodal mnie gospodarstwa!? :-)
Może i Wam uda się jeszcze skosztować w tym roku zupy uwarzonej ze świeżego szczawiu.
Gorąco polecam!

CZAS: 30-40 min. (wersja dla leniuchów); 2-2,5 godz. (wersja dla cierpliwych)*

*Czas przyrządzenia zależy wyłącznie od przygotowania bulionu. Możecie użyć sprawdzonych kostek warzywnych lub wege-bulionu instant. Ja pokusiłam się o przygotowanie wywaru ze świeżych warzyw i przypraw.

SKŁADNIKI:
  • 250 g szczawiu
  • 1 duża cebula
  • 100-150 ml śmietanki roślinnej
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 1 ziemniak
  • 1 pasternak
  • sól i pieprz do smaku
  • gałka muszkatołowa
  • 2-3 ząbki czosnku
  • cząber 
  • kostka warzywna/bulion instant (opcjonalnie)
  • oliwa z oliwek lub/i olej roślinny
DODATKOWO (jeżeli sami robimy bulion):
  • 3 marchewki
  • 1 duża pietruszka
  • 1 nieduży seler
  • 1/2 pora
  • 1/2 opalonej cebuli
  • kilka gałązek liści selera
  • kilka gałązek natki pietruszki
  • kilka gałązek lubczyku (ja dałam suszony)
  • 2 liście laurowe
  • 4 ziarna ziela angielskiego
  • 6 ziaren czarnego pieprzu
  • 1-2 łyżki oliwy z oliwek


1. Jeżeli samodzielnie robimy bulion, zaczynamy od obrania warzyw i pokrojenia ich na nieduże kawałki. Następnie wszystkie wrzucamy do garnka, dodajemy liście selera, natkę i lubczyk, listki laurowe, ziarenka ziela oraz pieprzu. Zalewamy zimną wodą (1-1,25 l), wlewamy odrobinę oliwy z oliwek i gotujemy. Kiedy wywar się zagotuje przestawiamy garnek na najmniejszy palnik i gotujemy bulion pod przykryciem przez 1,5-2 godziny. Gotowy bulion przecedzamy przez gęste sitko.

2. Cebulę kroimy w kostkę i szklimy na niedużej ilości oleju.

3. Szczaw myjemy, odrywamy łodyżki, rwiemy go na mniejsze kawałki i dodajemy do cebuli.

4. Po chwili do cebuli i szczawiu wlewamy szklankę zimnej wody i gotujemy wszystko razem dopóki szczaw całkiem nie "zwiędnie".

5. Następnie wlewamy bulion i ponownie zagotowujemy.

6. Śmietankę roślinną łączymy z mąką i dodajemy do zupy. Gotujemy jeszcze kilka minut.

7. Zupę doprawiamy solą, pieprzem, odrobiną świeżo startej gałki oraz przeciśniętym przez praskę czosnkiem.

8. Pasternak i ziemniak obieramy i kroimy na cienkie plastry (ja użyłam do tego obieraczki do warzyw). Plasterki warzyw smarujemy przy pomocy pędzelka olejem, solimy i niektóre oprószamy cząbrem. Surowe chipsy układamy na wyłożonej papierem blaszce, którą lokujemy na środkowym poziomie piekarnika (250 st. C z termoobiegiem). Pieczemy przez kilka minut pilnując, by się nie przypaliły.

9. Zupę serwujemy z ostudzonymi chipsami.





RADY:

1. Ponieważ pasternak ma w sobie mniej wody niż ziemniaki, warto ułożyć go na brzegu blaszki i wyjąć, a ziemniaki zostawić jeszcze na kilka chwil w piekarniku.
2. Wegetarianie i mięsożercy mogą podać zupę w bardziej tradycyjny sposób - z jajkiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz