wtorek, 14 stycznia 2014

Słony sos karmelowy

"Kiedy byłem małym chłopcem, mój dziadek podarował mi Werther's Original, a ja poczułem się jak ktoś zupełnie wyjątkowy..."

Pod koniec minionego roku zaczęłam eksperymentować z... cukrem.
Zastanawiałam się nad produkcją domowych cukierków, toffi albo pańskiej skórki.
Produktem, który (jak na razie) najbardziej mnie urzekł jest słony sos karmelowy.
Smakuje zupełnie jak cukierki wymienione w zaczerpniętym z reklamy cytacie.
I Ty poczuj się jak ktoś zupełnie wyjątkowy! ;-)


CZAS: ok. 30 min.

SKŁADNIKI:
  • ok. 600 ml. śmietanki 36%
  • ok. 400 g. cukru kryształu
  • ok. 80-100 g. masła naturalnego
  • duża szczypta soli morskiej

1. Cukier wsypuję do garnka i cierpliwie podgrzewam na niedużym ogniu.

2. Kiedy cukier zaczyna się karmelizować stopniowo dodaję masło.

3. Gdy cukier i masło rozpuszczą się i nabiorą bursztynowej barwy, wlewam powoli (cały czas mieszając) delikatnie podgrzaną śmietankę.

4. Gotuję wszystko razem przez kilka minut (wciąż mieszam!). 

5. Solę.

6. Jeśli zostają grudki skarmelizowanego cukru, przelewam sos do słoika/słoików przez gęste sitko.



RADY:

1. Sos proponuję serwować do lodów, naleśników, deserów itp. Wybornie smakuje też wyjadany palcem lub łyżeczką ze słoika ;-)
2. Podane proporcje wystarczają na przyrządzenie dużej (ok. 0,5 l.) ilości sosu. Szykując tak dużą porcję wybieram duży garnek. Dzięki temu warstwa cukru jest cieńsza, a ryzyko przypalenia odpowiednio mniejsze.
3. Radzę używać garnków o grubym dnie/teflonowych.
         

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz